Tento článok je časťou štúdie a súčasťou projektu „Trvalá udržateľnosť a módny dizajn – lokálny kontext“, ktorý bol podporený Bratislavskou regionálnou dotačnou schémou – oblasť kultúra.

Udržateľnosť produktov
Východiskovým prvkom SBM je udržateľnosť produktu, ktorá sa dá dosiahnuť postupmi ako sú :
- výber vlákien / textilného materiálu,
- postupy spracovania,
- správanie pri používaní,
- stratégie opätovného použitia / recyklácia, upcyklácia, obehové hospodárstvo/.
Výber vlákna, resp. textilného materiálu je prvým krokom, ktorým návrhári a produktoví vývojári môžu redukovať dopady odložených, odhodených odevov na životné prostredie, pretože je rýchly a môže byť na predajnej ploche v priebehu niekoľkých mesiacov.
V súvislosti s udržateľnosťou módneho produktu je nutné zdôrazniť, že ľudia často nekupujú len produkty ako také, ale kupujú aj isté ich významy a preto je potrebné, aby značky, resp. firmy nazerali na produkt nad rámec jeho funkčných a estetických vlastností, aby lepšie porozumeli hodnote, ktorú používatelia pripisujú produktom. Lepšie porozumenie priradených významov zo strany spotrebiteľov môže viesť k inováciám pri vytváraní udržateľných ako aj nových obchodných príležitostí. Niektorí odborníci zastávajú názor, že vytvorením emocionálnej pripútanosti prostredníctvom hodnoty a významu môže viesť k väčšej trvanlivosti a životnosti produktu, teda k udržateľnejšiemu produktu.
Udržateľnosť produktu je pomerne variabilná, pretože sa môže pohybovať od jednoduchého prechodu k environmentálne preferovanému materiálu až po zmenu charakteristík produktu, napríklad, ako môže spotrebiteľ používať produkt a ako s ním naloží po skončení jeho životnosti. Cieľom je potreba posunúť, predĺžiť jeho životnosť, aby sa vyriešili problémy týkajúce sa jeho použitia a likvidácie.
Pre potreby tejto štúdie a workshopu sme po pomerne dlhom hľadaní vybrali ako príklad aplikačnej praxe spomínaného SBM francúzsku značku Sézane. Tá na svojej webovej stránke v rámci správy Social&Enviromental Report 2020 na základe analýzy dát a odkrývania postupov v rámci všetkých spomínaných prvkov SBM dokladá, že tento model na báze holistického prístupu môže fungovať a môže prinášať v rámci nutnej transformácie módneho priemyslu relevantné a dlhodobé výsledky smerom k trvalej udržateľnosti. Je potrebné pripomenúť, že mnohé značky dnes prijali tému udržateľnosti, ale, žiaľ, sústredia sa na niektoré prvky, resp. jeden prvok, najčastejšie len na výber materiálu, čo však nestačí.
Spomínaná správa značky Sézane uvádza, že 2/3 ich kolekcie boli vyrobené z ekologických materiálov, teda šetrných k životnému prostrediu, sú to materiály ako organická bavlna, ľan, certifikované materiály, recyklované materiály a koža vyčinená rastlinnými činidlami. Podrobne uvádza, že 82% použitého hodvábu má certifikát Oeko-Tex 100, 85% bavlny je organická s certifikátom GOTS, 87% viskózy má certifikát FSC Mix a 61% má certifikát RWS.
V Sézane veria, že tajomstvo udržateľnej módy spočíva v zvyšovaní odolnosti, kvality odevov. Ich prioritou je poskytovať spotrebiteľom produkty najvyššej kvality. Každý rok vylepšujú, optimalizujú svoje finálne produkty na základe používaných materiálov a zároveň snažia sa pomôcť spotrebiteľom aj v oblasti starostlivosti o oblečenie. V ich sprievodcovi starostlivosťou o odevy poskytujú podrobné pokyny, ako ošetrovať a čistiť kožu, vlnu, hodváb a viskózu a ich tím odpovedá aj na prípadné otázky e-mailom.
V Sézane majú aj vlastnú stratégiu recyklácie. Ich program Grand Collect umožňuje vrátiť použité oblečenie ich vlastnej značky ale aj iných značiek vo všetkých ich obchodoch ale aj poštou s predplateným prepravným štítkom, ktorý je dostupný na ich webovej stránke. Všetky vrátené kúsky oblečenia sú odovzdané konkrétnym charitatívnym organizáciám a ak sú príliš poškodené, posúvajú ich na recykláciu. Vždy, keď je to možné, prijímajú riešenia na zvýšenie hodnoty týchto odložených odevov v úzkej spolupráci s partznermi, ktorí sa špecializujú na upcykláciu, ako napríklad Super Marché. Od spustenia recyklačného programu vyzbierali 13 000 kusov odevov.