Druhá svetová vojna a najmä jej koniec a celé štyridsiate roky v pánskej móde znamenali postupný odklon od princípov elegantnej pánskej módy tridsiatych rokov. Priniesli do pánskej módy viac neformálnosti a o slovo sa prihlásila vo väčšej miere masová priemyselná výroba pánskych odevov. Vznikali prvé značky ready-to-wear oblečenia, ktoré na jednej strane ponúkali lacnejšiu a dostupnejšiu módu než kedykoľvek predtým, no na druhej strane jej chýbala väčšia rozmanitosť.
Americkí producenti odevov, rovnako ako iní výrobcovia spotrebného tovaru, si v tom čase uvedomili, že ak chcú, aby predaj priemyselne vyrábaných odevov fungoval, musia pravidelne ponúkať zmenu a tak každý rok, resp. na každú sezónu, resp. na každé ročné obdobie začali túto zmenu ponúkať a tak vznikol cyklus módnych trendov.
Veľkým pomocníkom avizovania a šírenia týchto zmien mali vo svojich rukách módne časopisy. V konečnom dôsledku táto marketingová stratégia odpútavala mužov stále ďalej od ideálov tradičnej pánskej elegancie, ktorá bola o salónnom šití na mieru a nadčasových kúskov s jasným odkazom na dokonalý celkový vzhľad a nasmerovala ich k rýchlo sa meniacim trendom.
Po druhej svetovej vojne do vývoja pánskej módy veľmi výrazne zasiahlo aj Taliansko. Majstrovstvo talianskych krajčírov, ktorí dokázali pánsky oblek urobiť viac ležérnejším a komfortnejším na nosenie, bolo v tom čase významným vkladom do vývoja pánskej módy vôbec.
Košeľa a kravata bola v tom čase ešte povinná, no objavovali sa aj tzv. rozhalenky. Na rozdiel od strihov amerických a anglických oblekov, ktoré zachovávali na saku zvýraznené hranaté ramená, mierne zvýšený pás, dĺžku saka spred vojny a široké nohavice, talianske obleky mali nohavice užšie a kratšie, aby dali vyniknúť elegantným talianskym topánkam a sako bolo kratšie, s guľatejšími ramenami a so zapínaním na dva, či tri gombíky.
Známym sa stal najmä taliansky pánsky módny dom Brioni. Vznikol hneď po vojne v roku 1945, keď sa v Ríme stretli Nazarene Fonticoli, skvelý krajčír z Abruzza a Gaetano Savini, extravagantný návrhár z Ríma. Spoločne otvorili na Via Barberini salón a dali mu meno Brioni podľa dalmáckeho ostrova Brijuni, kam chodila európska aristokracia za oddychom.
S akcentom na štýl priniesli ľahšie materiály, dokonalé strihy, majstrovské šitie a cit pre „belle figura“ a postupne začali priťahovať klientov z celého sveta, ktorí tu našli jedinečný taliansky štýl a istý stupeň sofistikovanosti. Takzvaná kontinentálna silueta pánskych oblekov, alebo „Roman Style“ so značkou Brioni mala veľký celosvetový úspech a tak v povojnových päťdesiatych rokoch bol Brioni v rámci pánskej módy absolútnym lídrom. Podľa časopisu Life bol Brioni Diorom mužov, New York Times ho oslavavol ako vynálezcu nového mužského vzhľadu.
Keď mal v roku 1953 oblečený oblek módneho domu Brioni Gregory Peck vo filme Prázdniny v Ríme, úspech tohto nového pánskeho vzhľadu bol spečatený. Nuž a talianske obleky si udržali svoju popularitu dodnes.
