Po desiatich rokoch po boku Thoma Browna sa stal Daniel Roseberry kreatívnym riaditeľom v ikonickom módnom dome Elsa Schiaparelli, aby odkaz tejto veľkej surrealistky, ktorá má svoje jedinečné miesto v histórii módy prvej polovice 20. storočia, posunul do novej éry.
Jeho predsavzatie previesť odkazy z avantgardnej a nekonvenčnej vízie Elsy Schiaparelli do našej novej a viac ako komplikovanej a krízovej doby cez na módny detail a módne doplnky, v ktorých bola Schiapparelli silná a jedinečná, navyše naznačuje, že aj v týchto zvláštnych časoch pre módu, kedy sa spotrebitelia rozhodli v rámci akéhosi spoločného naladenia pre pohodlné a overené streetwearové kúsky, je tu aj snaha niektorých dizajnérov nevzdávať sa a prinášať do módneho dizajnu to, čo potrebuje – experiment, hľadanie originality, jedinečnosti.
Zaujímavé je aj isté historické porovnanie. Elsa Schiaprelli tvorila svoje módne doplnky – kabelky, klobúky či gombíky ale aj bytové doplnky v nezvyčajných až bizarných tvaroch tiež v čase krízy, veľkej hospodárskej krízy 1929 -33, kedy samotný odev zotrvával v akejsi zakonzervovanej podobe. A práve v tom čase, kedy mnohé veľké módne domy prichádzali o svojich zákaznikov, vznikli aj licencie smerom k doplnkovým produktom ako voňavky, bižutéria, ktoré im pomohli krízu prežiť.
A pripomenúť môžeme aj krízu, finančnú krízu z rokov 2008 /2009, ktorá takisto veľmi razantne zasiahla do módy a predaj topánok a kabeliek mnohé módne značky zachránil pred krachom. Odvtedy sú práve kabelky a topánky silnými, možno až najsilnejšími štýlotvornými prvkami pre súčasný módny vzhľad. Úvaha o tom, že v rámci tejto krízy a obdobia po nej môžu mať módne doplnky v podobe bižutérie či pravých šperkov a tiež módne detaily v podobe zakomponovania malých umeleckých diel na samotných odevoch, ešte silnejší štýlotvorný potenciál ako doteraz, je na mieste.
Isté trendy v tomto smere tu už sú a po tom, čo aj v LVMH sa už pred časom rozhodli investorsky vstúpiť do talianskej šperkárskej značky Bvlgari a na začiatku roka aj do americkej Tiffany, by tiež mohlo naznačovať, kadiaľ sa bude uberať módny dizajn, aspoň ten v segmente luxusu.
Daniel Roseberry nemohol dostať lepšiu referenciu pre svoj vstup do domu Schiaparelli, ako vystúpenie lady Gaga na inaugurácii Joea Bidena v modeli z dielne tohto módneho domu. Brošňa v tvare zlatej holubice na jej tmavomodrom tope bola tak silným vizuálnym odkazom, ktorý nemohol vynechať ani vo svojej kolekcii na jeseň a zimu 2021/22 a pridal k tomu aj ďalšie, na ktorých deklaruje svoju chuť po slobode v rámci tvorby a na druhej strane istú pokoru k dedičstvu, ktoré by mal kreatívne spravovať v nasledujúcich sezónach.



Celkom čerstvou referenciou pre módny dom Elsa Schiaparelli je haute couture model mini šiat, rukavíc so zlatými nechtami a náušníc v kombinácii smaltu a pozlátenej mosadze, ktoré si obliekla Byoncé na udeľovaní cien Grammy.
Renesancia veľkých módnych domov pokračuje.
Foto: archív módnej značky